Aanvangsuur 20 uur
Gratis inleiding om 19.30 uur
In deze gracieuze en flamboyante solo dompelt choreograaf / danser Jan Martens zich onder in het universum van klaveciniste Elisabeth Chojnacka (1939 – 2017), een uitzonderlijk getalenteerde en gepassioneerde muzikante die midden 20ste eeuw medeverantwoordelijk was voor de revival van klavecimbelmuziek.
Terwijl in 1968 de Parijse studentenrevolte oude idealen op de helling zette, maakte Chojnacka kennis met avant-garde componisten zoals François-Bernard Mâche en begon ze – naast de eeuwenoude stukken die steeds op haar repertoire bleven staan – ook de weinige hedendaagse werken voor klavecimbel op regelmatigere basis te spelen. Mede door haar talent en doorzettingsvermogen waren er in de jaren zeventig en tachtig een resem componisten (Ligeti, Xenakis, Ferrari, Berio, Halffter, etc.) die nieuw werk schreven voor het klavecimbel, vaak aan Chojnacka opgedragen.
ELISABETH GETS HER WAY wil ode brengen aan deze bijzondere vrouw. De solo is een gedanst portret in prachtige kostuums met een soundtrack die breed gaat, met werk van Nyman over Montague tot Ligeti, alle in een uitvoering van Chojnacka. Martens bespeelt zijn lichaam zoals Chojnacka dat deed met het klavecimbel. Verschillende bewegingsstijlen worden samengebracht, net zoals zij met enkele eeuwen aan muziekgeschiedenis in de vingers moeiteloos tussen registers en genres heen slalomde.
De dansante stukken in de solo worden aangevuld met een documentaire laag waarin het werk en leven van Chojnacka auditief aan bod komt, o.a. door interviews met mensen die dicht bij haar stonden.
Deze voorstelling werd geselecteerd voor het Theaterfestival van 2022, waar Jan Martens absolute blikvanger is.
Choreografie & uitvoering Jan Marten
Geluidsontwerp documentaire Yanna Soentjens
Lichtontwerp Elke Verachtert
Kostuumontwerp Cédric Charlier Videofragmenten © Archives INA
Videomontage Sabine Groenewegen Outside eye Marc Vanrunxt, Anne-Lise Brevers, Rudi Meulemans
Techniek Michel Spang/Elke Verachtert
Productie GRIPCC